Γλυτώνει το πετρέλαιο, όλα ανοιχτά για το φόρο στο αγροτικό εισόδημα
Εκτός συζήτησης στη διαπραγμάτευση με τους δανειστές έχει τεθεί η κατάργηση των επιστροφών του ΕΦΚ πετρελαίου στους αγρότες, σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές από τις οποίες, ωστόσο, δεν αποσαφηνίζονται ούτε η τύχη των επιστροφών ΦΠΑ ούτε, πολύ περισσότερο, το κεφαλαιώδες ζήτημα της φορολόγησης του αγροτικού εισοδήματος.
Σύμφωνα με non paper που διανεμήθηκε από στελέχη του Μαξίμου αργά το βράδυ της Δευτέρας και στο οποίο επιχειρείται μια πρώτη αποτίμηση -από κυβερνητικής σκοπιάς- των μέτρων που περιλαμβάνει η ελληνική πρόταση, το αίτημα των δανειστών για κατάργηση των επιστροφών του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στο πετρέλαιο κίνησης των αγροτών δεν έγινε αποδεκτό. Το ίδιο, όπως αναφέρεται, και οι προτάσεις για κατάργηση του ειδικού καθεστώτος φορολογίας εισοδήματος (δεν διευκρινίζεται αν εννοεί ή συμπεριλαμβάνει τους αγρότες) και για κατάργηση των επιδοτήσεων για το πετρέλαιο θέρμανσης.
Αντίθετα στο σχέδιο που υποβλήθηκε από τους θεσμούς -και έγινε δεκτό ως βάση διαπραγμάτευσης- προβλέπεται διατήρηση των συντελεστών 26% και 33% για τη φορολόγηση των ελεύθερων επαγγελματιών και των ατομικών επιχειρήσεων.
Δεν γίνεται σαφές, όμως, αν στις ατομικές επιχειρήσεις συμπεριλαμβάνονται και οι αγροτικές, κάτι για το οποίο επέμεναν οι πιστωτές. Πρόκειται για «λεπτομέρεια» κομβικής σημασίας δεδομένου ότι πλέον το αγροτικό εισόδημα λογίζεται, κατά τις φορολογικές αρχές, ως εισόδημα από αγροτική επιχειρηματική δραστηριότητα ενώ στο νέο ΚΦΑΣ που ισχύει από τις αρχές του 2015 ο αρχηγός της αγροτικής εκμετάλλευσης αντιμετωπίζεται ως ιδιοκτήτης «ατομικής αγροτικής επιχείρησης».
Θυμίζουμε ότι στο πεντασέλιδο κείμενο του «σχεδίου Γιούνκερ», δηλαδή του πακέτου με τις προτάσεις των θεσμών που παρέδωσε στον πρωθυπουργό την περασμένη εβδομάδα ο πρόεδρος της Κομισιόν και διέρρευσε στη δημοσιότητα, δε γινόταν ευθεία αναφορά σε συγκεκριμένο συντελεστή φορολόγησης των αγροτών. Αντίθετα, η αύξηση της φορολόγησης έμπαινε στο κάδρο, δια της πλαγίου, δηλαδή μέσω της πρότασης-απαίτησης για φορολογική εξομοίωση των αγροτών με τους υπόλοιπους επιχειρηματίες.
Καμία αναφορά στο non paper του Μαξίμου δε γίνεται για τις επιστροφές ΦΠΑ των αγροτών, η κατάργηση των οποίων υπονοούνταν στο πεντασέλιδο κείμενο Γιούνκερ και, σύμφωνα με πληροφορίες, διατυπωνόταν ρητά στο πολυσέλιδο κείμενο με τις αναλυτικές προτάσεις των θεσμών που, όμως, δεν έχει δοθεί στη δημοσιότητα.
Την ίδια στιγμή, το ηλεκτρικό ρεύμα παραμένει, όπως φαίνεται, στο μεσαίο συντελεστή ΦΠΑ 13%. Άλλωστε η μετάταξή του στο 23% φαίνεται τελικά ότι ήταν μια μαξιμαλιστική πρόταση των δανειστών που έπεσε στο τραπέζι για να «καεί».
Δεν είναι σίγουρο όμως ότι το ίδιο θα συμβεί και με τους συντελεστές στα αγροτικά εφόδια που σήμερα είναι στο 13%. Τα εφόδια (λιπάσματα, σπόροι, φυτοπροστατευτικά κ.α.) δεν αναφέρονται σε καμία από τις κατηγορίες που, σύμφωνα με το κυβερνητικό σχέδιο, πρόκειται να εξαιρεθούν από το συντελεστή 23% που θα είναι και ο βασικός. Δηλαδή θα υπαχθούν σε αυτόν τα περισσότερα προϊόντα και υπηρεσίες.
Το σχέδιο για το ΦΠΑ
Πιο αναλυτικά και σε ό,τι αφορά το ΦΠΑ, σύμφωνα με την κυβερνητική πρόταση, καθιερώνονται τρεις συντελεστές 23%,13% και 6% (μειώνεται από 6,5%).
-Στο 13% διατηρούνται ενέργεια, νερό, εστίαση καθώς και τα ξενοδοχεία καθώς και βασικά τρόφιμα (μεταξύ άλλων, και τα φρέσκα).
-Στο 6% θα υπαχθούν τα φάρμακα και τα βιβλία (σ.σ. σήμερα βρίσκονται στο 6,5%).
-Όλα τα υπόλοιπα προϊόντα και υπηρεσία υπάγονται στο συντελεστή 23%, συμπεριλαμβανομένων και των μεταποιημένων τροφίμων.
-Γίνεται λόγος για κατάργηση του μειωμένου κατά 30% ΦΠΑ στα νησιά, ωστόσο θα θεσπιστούν φοροαπαλλαγές για τους μόνιμους κατοίκους των νησιών.
Από τις αλλαγές στο ΦΠΑ η κυβέρνηση φιλοδοξεί να εισπράξει. Η συνολική απόδοση των αλλαγών στον ΦΠΑ υπολογίζεται σε 680 εκατ. φέτος και 1,360 δισ. ευρώ το 2016.
Φόροι επιχειρήσεων και έκτακτες εισφορές
Σύμφωνα με το ελληνικό σχέδιο:
-Αυξάνεται από το 2016 ο συντελεστής φορολογίας των ΑΕ και ΕΠΕ από το 26% στο 29%. Μέτρο από το οποίο προϋπολογίζονται πρόσθετα έσοδα 410 εκατ. ευρώ το 2016.
-Διατηρούνται οι συντελεστές 26% και 33% για τις ατομικές επιχειρήσεις και τους ελεύθερους επαγγελματίες.
-Έκτακτη εισφορά 12% στις επιχειρήσεις με κέρδος πάνω από 500.000 ευρώ που θα φέρει πρόσθετα έσοδα 1,35 δισ. ευρώ στη διετία.
– Αυξάνεται ο φόρος πολυτελείας (αυτοκίνητα άνω των 2500 κ.εκ., πισίνες, αεροπλάνα, ιδιωτικά σκάφη άνω των 10 μέτρων).
-Φόρος τηλεοπτικών διαφημίσεων (200 εκατ. ευρώ έσοδα στη διετία) και θα διεξαχθούν διαγωνισμοί για τις τηλεοπτικές άδειες και τις άδειες κινητής τηλεφωνίας
– Φόρος στα ηλεκτρονικά παίγνια (VLTs).
Συντάξεις- Ασφαλιστικό
-Περιορισμός πρόωρων συντάξεων από το 2016 σταδιακά μέχρι το 2025 εκτός εξαιρέσεις για ειδικές κατηγορίες [βαρέα και ανθυγιεινά, μητέρες ΑΜΕΑ], χωρίς να θίγονται θεμελιωμένα δικαιώματα.
– Το ΕΚΑΣ θα αντικατασταθεί από το 2020 από ένα νέο πλαίσιο προστασίας των χαμηλοσυνταξιούχων.
-Αύξηση εισφοράς υπέρ του ΕΟΠΥΥ από το 4% στο 5% για τις κύριες συντάξεις και από το 0% στο 5% για τις επικουρικές συντάξεις.
-Κατάργηση της έκπτωσης 3,9% στις ασφαλιστικές εισφορές των εργαζόμενων στον ιδιωτικό τομέα που σημαίνει μείωση αποδοχών κατά 1% και αύξηση κατά 2,9% του μη μισθολογικού κόστους της εργασίας για τους εργοδότες. Πάντως, αργά το βράδυ της Δευτέρας κοινοτικές πηγές ανέφερα ότι οι δανειστές διαφωνούν με την πρόταση για μείωση των εργοδοτικών εισφορών καθώς είναι η μείωση αυτή είναι μέτρο που περιλαμβάνεται στο τελευταίο μνημόνιο.
-Δεν θα εφαρμοστεί η ρήτρα μηδενικού ελλείμματος η οποία και θα μείωνε τις συντάξεις κατά 500 εκατ. ευρώ.
-Αύξηση σύνταξης ανασφάλιστων του ΟΓΑ.
-Διατηρούνται οι φόροι υπέρ τρίτων που χρηματοδοτούν το ασφαλιστικό σύστημα.
Άλλα μέτρα
– Μειώνονται οι αμυντικές δαπάνες κατά 200 εκατ. ευρώ.
-Βελτίωση φορολογικής διοίκησης
– Καταπολέμηση του λαθρεμπορίου πετρελαίου, μεταξύ άλλων και μέσω του εντοπισμού των αδήλωτων δεξαμενών.
-Εντατικοποίηση των ελέγχων στα τραπεζικά εμβάσματα (π.χ. λίστα Λαγκάρντ) και εφαρμογή μέτρων για την εθελοντική αποκάλυψη περιουσιακών στοιχείων.
-Ενίσχυση της διοικητικής επίλυσης διαφορών για την επιτάχυνση των εκκρεμών υποθέσεων.
-Προώθηση των ηλεκτρονικών πληρωμών.