Επιστολή Τριχείλη για τις συγχωνεύσεις σχολείων Δήμου Μονεμβασιάς
Κυρία υφυπουργέ,
Με ενδιαφέρον και υπευθυνότητα παρακολουθούμε το τελευταίο διάστημα τις εξελίξεις που υπάρχουν σχετικά με το θέμα «Συνενώσεις – ιδρύσεις σχολικών μονάδων».
Από την πρώτη στιγμή αποφασίσαμε να ενημερωθούμε όσο γινόταν καλύτερα για το συγκεκριμένο θέμα από τα υπεύθυνα όργανα της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Ήλθαμε σε επαφή με τους Συλλόγους των δασκάλων, αλλά και με τους Συλλόγους Γονέων και Κηδεμόνων των υπό συγχώνευση σχολείων και παρευρεθήκαμε και στην ενημερωτική συνάντηση που πραγματοποιήθηκε στο Υπουργείο σας στις 28/2/2011 και με αίσθημα ευθύνης, θα θέλαμε να σας επισημάνουμε τα ακόλουθα:
Κατ’ αρχήν σας κάνουμε γνωστό ότι εδώ και πολλά χρόνια στους δήμους μας (τέως Ασωπού-Βοιών-Ζάρακα-Μολάων-Μονεμβασίας), έχουμε προχωρήσει σε αρκετές συγχωνεύσεις πρωτοβάθμιων σχολείων (π.χ. Μεταμόρφωσης-Συκέας, Ασωπού-Παπαδιανίκων-Φοινικίου, Ελαίας-Πακίων-Μολάων κ.λ.π.). Είναι κάτι που το γνωρίζουμε πολύ καλά και το έχουμε πράξει.
Τα σχολεία λοιπόν που έμειναν και λειτουργούν αυτόνομα, είχαν ιδιαίτερους λόγους που παρέμειναν και οι οποίοι ισχύουν ακόμη.
Η θέση του Δήμου είναι να παραμείνει η λειτουργία τους και να μην πραγματοποιηθεί καμία συγχώνευση.
Το δημοτικό σχολείο του Αγίου Νικολάου της Δημοτικής Ενότητας Βοιών, βρίσκεται μακριά από αυτό της Νεάπολης, αλλά το σημαντικότερο είναι ότι το οδικό δίκτυο είναι επικίνδυνο με συνεχείς στροφές και πάνω σε βουνό που ιδιαίτερα το χειμώνα ο κίνδυνος αυξάνεται. Επίσης το μεγαλύτερο ποσοστό των γονέων εργάζονται ως αγρότες ή κτηνοτρόφοι, πολλοί είναι ναυτικοί, με τις μητέρες να επιφορτίζονται διπλό ρόλο στην ανατροφή των παιδιών τους. Από το επόμενο έτος, θα υπάρχει αύξηση στο νήπιο-προνήπιο, σύμφωνα με τα στοιχεία σήμερα το σχολείο έχει 16 ή 18 μαθητές, το 2013 θα έχει 21.
Τέλος σας ενημερώνουμε ότι μετά από χρηματοδότηση του ΟΣΚ και ενέργειες του δήμου, το σχολείο ανακατασκευάστηκε πλήρως το περασμένο έτος με προϋπολογισμό 170.000,00 € και πλέον μιλάμε για ένα σύγχρονο και λειτουργικό σχολείο.
Το ίδιο ισχύει και για τα τρία επόμενα δημοτικά σχολεία, που βρίσκονται υπό συγχώνευση και είναι αυτά της Αγγελώνας, των Βελλιών και του Αγίου Ιωάννου. Και αυτά τα σχολικά κτίρια είναι άρτια και λειτουργικά, αφού έχουν συντηρηθεί.
Εδώ θα θέλαμε να σας θέσουμε υπόψη ότι όλα τα υπό συγχώνευση σχολεία του Δήμου μας είναι διθέσια. Αυτό όπως φυσικά γνωρίζεται σημαίνει ότι η διδασκαλία στα σχολεία αυτά, είναι οργανωμένη σε Κύκλους Τρίτης, Τετάρτης, Πέμπτης και Έκτης Τάξης. Πιο αναλυτικά τη φετινή χρονιά διδάσκονται οι κύκλοι Τετάρτης και Έκτης Τάξης. Οι μαθητές λοιπόν που φέτος φοιτούν στην Τρίτη τάξη, διδάσκονται τα μαθήματα της Τετάρτης τάξης (μαζί με τους μαθητές της Τετάρτης) και του χρόνου που οι ίδιοι αυτοί μαθητές θα είναι στην Τετάρτη τάξη, θα διδαχθούν τα μαθήματα της Τρίτης τάξης. Συνακόλουθα οι μαθητές που φέτος φοιτούν στην Πέμπτη τάξη, παρακολουθούν τον Κύκλο της Έκτης τάξης (μαζί με τους μαθητές της Έκτης τάξης), ενώ την επόμενη χρονιά που θα φοιτούν στην Έκτη τάξη, υποχρεωτικά θα παρακολουθήσουν τον Κύκλο της Πέμπτης τάξης. Σημειώνεται ότι τα Μαθηματικά είναι το μόνο μάθημα που διδάσκεται ξεχωριστά σε κάθε τάξη.
Είναι προφανές ότι θα πρέπει να μην παρακωλυθεί η ομαλή συνέχεια της διδακτικής αυτής διδασκαλίας, που αποτελεί ιδιαιτερότητα του ολιγοθεσίου δημοτικού σχολείου της Αγγελώνας, έτσι ώστε να επιτευχθούν τα μαθησιακά αποτελέσματα σύμφωνα με τους στόχους, που έχουν τεθεί από την αρχή εφαρμογής των Κύκλων. Αν λοιπόν αυτά τα παιδιά μεταφερθούν σε ένα πολυθέσιο σχολείο, θα ανακύψει μεγάλο παιδαγωγικό ζήτημα σε ποια τάξη θα τοποθετηθούν. Δε συνάδει η λειτουργική και παιδαγωγική τοποθέτησή τους σε καμιά από τις προβλεπόμενες τάξεις ενός πολυθέσιου σχολείου. Ας μην παραβλέπεται ότι είναι αντιπαιδαγωγικό και δεν προβλέπεται σε καμία εγκύκλιο ή νόμο, να υπάρχουν ηλικιακές διαφορές σε τάξεις, αν δε συντρέχει σοβαρό ελλιπές μαθησιακό πρόβλημα.
Επίσης προβληματισμός υπάρχει και με τον αριθμό των αλλοδαπών μαθητών, όπως π.χ. συμβαίνει στο σχολείο των Βελλιών. Τα ολιγοθέσια σχολεία θα πρέπει να παραμείνουν ανοιχτά για τα παιδιά από τις ξένες χώρες, γιατί δεν μπορούν να ενταχθούν ομαλά σ’ αυτά τα πολυδύναμα και χαοτικά σχολεία και μόνο τα ολιγομελή τμήματα και η μετωπική διδασκαλία, θα τα βοηθήσει να ξεπεράσουν τις ιδιαίτερες εκπαιδευτικές δυσκολίες που αντιμετωπίζουν. Εξάλλου το σχολείο των Βελλιών, εξυπηρετεί μαθητές και από άλλα απομακρυσμένα χωριά, όπως Τάλαντα, Άγιο Νικόλαο, Φούτια, Άγιο Γεώργιο).
Τελειώνοντας θέλουμε να σας επισημάνουμε πως τα τέσσερα αυτά χωριά, που τα σχολεία τους είναι υπό συγχώνευση, είναι χωριά με μια μεγάλη δυναμική τόσο σε οικονομικό επίπεδο, αλλά και από άποψη πληθυσμού και γενικότερα πολιτιστικής δυναμικής. Τα σχολεία γι’ αυτούς ισοδυναμούν με πανεπιστήμιο, όσο παράξενο κι αν ακούγεται.
Γι΄ αυτό πιστεύουμε ότι στη συγκεκριμένη περίπτωση, θα πρέπει να παραμείνουν ως έχουν με τον ίδιο αριθμό δασκάλων που έχουν αυτή τη στιγμή και να είστε βέβαιοι ότι όταν θα έρθει η ώρα και υπάρχουν οι κατάλληλες συνθήκες (όπως π.χ. ένα νέο σχολικό συγκρότημα σύγχρονο που θα μπορεί να απορροφήσει τα παιδιά), εμείς θα κινήσουμε τις διαδικασίες συγχωνεύσεων των συγκεκριμένων σχολείων.
Επιπλέον μας προβληματίζει έντονα το κόστος των μεταφορών, οι οποίες από 1/7/2011, θα περιέλθουν στη δικαιοδοσία του Δήμου, όπως επίσης και το γεγονός ότι δεν προβλέπεται η ύπαρξη συνοδού, την οποία θεωρούμε απαραίτητη, καθώς υπό το καθεστώς των συγχωνεύσεων, οι μαθητές θα διανύουν μεγάλες αποστάσεις, γι’ αυτό πιστεύουμε ότι πρέπει να προβλεφθεί.
Με εκτίμηση
Ο ΔΗΜΑΡΧΟΣ
ΗΡΑΚΛΗΣ ΤΡΙΧΕΙΛΗΣ